ADHD (ang. attention-deficit/hyperactivity disorder) czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Najczęściej występujące zaburzenie neurorozwojowe wśród dzieci, jak również coraz częściej diagnozowane u dorosłych. Pierwsze opisy zachowań przypominających ADHD znajdziemy już w wykładach londyńskiego pediatry sir George’a F. Stilla z 1902 r. W latach 60 amerykański psychiatra Leon Eisenberg opisał ADHD jako odrębną jednostkę zaburzeń zachowania u dzieci. Był to moment przełomowy, nadający tempa przyszłym badaniom nad tym zagadnieniem angażując specjalistów z dziedziny medycyny, psychologii i pedagogiki na całym świecie.
Poniższy artykuł stanowi kompendium wiedzy dla pacjentów i ich bliskich – od definicji i objawów, przez diagnostykę i leczenie, po najnowsze europejskie badania i prognozy na najbliższe lata.
Objawy ADHD oraz wyzwania z nimi związane
ADHD nie jest jednorodnym schorzeniem. Objawy mogą przybierać różne formy – od trudności z koncentracją, przez nadmierną ruchliwość, po impulsywność i problemy z regulacją emocji. Co istotne, u dziewcząt i kobiet częściej dominuje nieuważność, przez co zaburzenie bywa rozpoznawane później lub mylone z innymi problemami. W Europie szacuje się, że objawy ADHD występują u około 5% dzieci i 2,5% dorosłych, a aż 60% osób z rozpoznaniem w dzieciństwie nadal doświadcza symptomów w życiu dorosłym.
Kategoria Objawów | Przykładowe objawy u dzieci | Przykładowe objawy u dorosłych |
---|---|---|
Deficyt uwagi | Trudności ze skupieniem się na zadaniach, gubienie przedmiotów, "bujanie w obłokach", brak wytrwałości w realizacji zadań. | Problemy z organizacją pracy i ustalaniem priorytetów, częste zmiany pracy, trudności z kończeniem rozpoczętych projektów, problemy z tzw "pamięcią roboczą". |
Nadpobudliwość | Ciągłe wiercenie się, nadmierna gadatliwość, niezdolność do spokojnej zabawy. | Wewnętrzny niepokój, niecierpliwość, trudność z relaksowaniem się, niemożność wyciszenia. |
Impulsywność | Przerywanie wypowiedzi innym, działanie bez zastanowienia, szeroko pojęta niecierpliwość. | Nagłe wybuchy złości, podejmowanie ryzykownych decyzji (np. finansowych), zmiany nastroju, przerywanie innym. |
Dodatkowo, wyróżnia się trzy podstawowe podtypy ADHD:
- Podtyp z przewagą nieuwagi (ADD) – dominują problemy z koncentracją, zapominanie oraz trudności w organizacji działań, bez wyraźnej nadmiernej ruchliwości.
- Podtyp z przewagą nadpobudliwości i impulsywności – głównymi objawami są nadmierna ruchliwość, niecierpliwość oraz impulsywne zachowania.
- Podtyp mieszany – występują równocześnie objawy nieuwagi, impulsywności oraz nadmiernej ruchliwości.
Proces diagnostyczny ADHD
Diagnoza ADHD jest procesem złożonym i wieloetapowym, który wymaga kilku spotkań ze specjalistą. Opiera się na całościowej ocenie funkcjonowania pacjenta. Prawidłowo przeprowadzona diagnoza, zgodna z międzynarodowymi wytycznymi (np. NICE), powinna obejmować:
- Szczegółowy wywiad kliniczny: Rozmowa z psychiatrą i/lub psychologiem na temat obecnych i przeszłych objawów, trudności w codziennym funkcjonowaniu oraz ogólnego stanu zdrowia psychicznego.
- Analiza historii życia: Diagnoza u dorosłych wymaga potwierdzenia, że objawy występowały już w dzieciństwie, nawet jeśli nie zostały wtedy rozpoznane. Pomocna bywa analiza świadectw szkolnych oraz rozmowa z rodzicami, opiekunem, partnerem lub inną bliską osobą.
Mocne strony osób z ADHD
Co ciekawe, często w procesie diagnostycznym pojawiają się doniesienia o korzyściach płynących z zaburzenia. Wiele osób z ADHD dostrzega u siebie cechy, które w sprzyjającym środowisku stają się ich atutami:
- Zdolność do intensywnego skupienia uwagi – u części osób z ADHD obserwuje się zjawisko tzw. hiperfokusu, czyli głębokiego zaangażowania w zadania, które je interesują. W takich sytuacjach potrafią one zdobyć rozległą wiedzę w wybranych dziedzinach lub wykazywać się wyjątkową produktywnością, zwłaszcza gdy pojawia się silna motywacja.
- Efektywność w sytuacjach kryzysowych – niektóre osoby z ADHD zauważają, że najlepiej funkcjonują pod presją czasu lub w dynamicznych, wymagających okolicznościach. Wówczas potrafią skupić całą uwagę na rozwiązaniu problemu i działać w sposób mocno zdecydowany.
- Kreatywność i nieszablonowe myślenie – skłonność do szybkiego przechodzenia między różnymi wątkami może sprzyjać generowaniu oryginalnych pomysłów oraz poszukiwaniu niestandardowych rozwiązań.
Wykorzystanie tych predyspozycji zależy od wielu czynników, w tym od wsparcia otoczenia oraz odpowiedniego środowiska pracy czy nauki. Dla części osób z ADHD te cechy stają się motorem sukcesu, podczas gdy inni mogą potrzebować dodatkowej pomocy, by w pełni rozwinąć swój potencjał.
Przyczyny ADHD – Co wpływa na rozwój zaburzenia?
Etiologia ADHD jest nie jest oczywista i obejmuje czynniki genetyczne, jak i środowiskowe oraz neurobiologiczne. Badania wskazują, że ryzyko wystąpienia zaburzenia jest wyższe u dzieci, których rodzice lub rodzeństwo również zmagają się z ADHD. Szczególną rolę odgrywają geny związane z regulacją neurotransmiterów, w szczególności dopaminy.
Udowodniono również wpływ czynników środowiskowych. Ekspozycja na toksyny, takie jak ołów, palenie tytoniu przez matkę w ciąży, przedwczesny poród czy stresujące doświadczenia we wczesnym dzieciństwie mogą zwiększać prawdopodobieństwo rozwoju ADHD. Z kolei badania neuroobrazowe wykazują różnice strukturalne i funkcjonalne w mózgach osób z ADHD, szczególnie w korze przedczołowej i jądrach podstawy, które odpowiadają za regulację uwagi.
Metody leczenia i wsparcia
ADHD nie da się wyleczyć w pełnym zrozumieniu tego słowa, bo ADHD nie jest chorobą w tradycyjnym rozumieniu. Celem terapii ADHD jest nie więc "wyleczenie", lecz poprawa funkcjonowania, zarządzanie objawami i podniesienie jakości życia Leczenie jest najskuteczniejsze, gdy ma charakter multimodalny, czyli łączy różne formy oddziaływań.
- Psychoedukacja: Pierwszym i fundamentalnym krokiem jest edukacja pacjenta i jego rodziny na temat natury ADHD. Zrozumienie, że trudności nie wynikają z lenistwa czy złej woli.
- Farmakoterapia: Leczenie farmakologiczne jest jedną ze skutecznych metod łagodzenia objawów ADHD zarówno u dzieci, jak i u dorosłych
- Psychoterapia: Szczególnie skuteczna u dorosłych jest terapia poznawczo-behawioralna (CBT). Pomaga ona w wypracowaniu metod radzenia sobie z objawami i regulacją emocji.
- Sposoby behawioralne: Stosowane głównie u dzieci, obejmują techniki takie jak systemy nagród za pożądane zachowania oraz treningi dla rodziców i nauczycieli, uczące, jak skutecznie wspierać dziecko.
- Inne formy wsparcia: Pomocne mogą być również takie formy jak coaching skupiony na organizacji codziennych aktywności czy terapia rodzinna.
ADHD w Europie: Statystyki i najnowsze badania
W wielu krajach europejskich ADHD jest skrajnie niedoszacowane, zwłaszcza u dorosłych, co prowadzi do sytuacji, w której wiele osób nie otrzymuje potrzebnej pomocy. Dane z 2017 roku wskazywały, że obecność ADHD wśród dorosłych w Unii Europejskiej wynosiło średnio 2,2%, przy czym w Polsce było to zaledwie 0,3%. Nowa klasyfikacja ICD-11 (6A05 - Attention deficit hyperactivity disorder), zbliżona do standardów amerykańskich, prawdopodobnie przyczyni się do wzrostu liczby rozpoznań, odzwierciedlając rzeczywistą skalę zjawiska.
Świadomość na temat ADHD w Europie rośnie, m.in. dzięki inicjatywom takim jak "Europejskie wspólne stanowisko dotyczące rozpoznawania i leczenia dorosłych z ADHD", współtworzone przez polskich specjalistów. Badania finansowane ze środków UE, takie jak AGGRESSOTYPE i CoCA, dostarczają nowej wiedzy na temat genetycznych podstaw zaburzenia, co w przyszłości może przełożyć się na jeszcze skuteczniejsze metody leczenia.
Perspektywy i podsumowanie
Zrozumienie ADHD przeszło długą drogę – od postrzegania go jako problemu z zachowaniem u dzieci do uznania go za złożone zaburzenie neurorozwojowe trwające całe życie. Chociaż życie z ADHD może wiązać się z wyzwaniami, takimi jak niestabilność zawodowa, chwiejność nastroju, czy trudności w kontaktach interpersonalnych nie jest wyrokiem. Rzetelna diagnoza oraz kompleksowe, zindywidualizowane leczenie pozwalają na znaczne złagodzenie objawów i poprawę funkcjonowania we wszystkich sferach życia. Edukacja społeczna, dalsze badania i upowszechnianie wiedzy wśród specjalistów są niezbędne, aby każda osoba z ADHD mogła otrzymać wsparcie, na jakie zasługuje.
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady medycznej. Diagnozę i leczenie ADHD zawsze powinien prowadzić wykwalifikowany specjalista.
Bibliografia
- Faraone, S. V., & Larsson, H. (2019). Genetics of attention deficit hyperactivity disorder. European Neuropsychopharmacology, 29(1), 1-10. Dostęp online: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0924933818301962
- Royal College of Psychiatrists. (2024). ADHD u dorosłych (ADHD in adults in Polish). Dostęp online: https://www.rcpsych.ac.uk/mental-health/translations/polish/adhd-in-adults
- CORDIS. (2022). ADHD, zaburzenia zachowania i agresja – to zapisane w genach (ADHD, disruptive behaviour disorders and aggression – it’s in the genes). Dostęp online: https://cordis.europa.eu/article/id/429434-adhd-disruptive-behaviour-disorders-and-aggression-it-s-in-the-genes/pl
- Wikipedia. (2024). ADHD – Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Dostęp online: https://pl.wikipedia.org/wiki/ADHD