ADOS-2 – co to jest?

ADOS-2 – co to jest?

ADOS-2 to ustrukturyzowany protokół obserwacji, uznawany za złoty standard w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dzieci, młodzieży i dorosłych. Narzędzie opracowane przez Catherine Lord, Michaela Ruttera, Pamelę C. DiLavore i Somer L. Bishop umożliwia ocenę komunikacji społecznej, zabawy i zachowań stereotypowych w oparciu o pięć modułów dostosowanych do wieku i poziomu rozwoju badanego.

Diagnostyka ADOS-2 wymaga certyfikowanego szkolenia specjalistów i trwa od 40 do 60 minut, w zależności od modułu. Wyniki testu wspiera się wywiadem rodzinnym oraz innymi narzędziami, co pozwala na postawienie rozpoznania według kryteriów ICD-10 (F84) i ICD-11 (6A02) oraz DSM-5.

Skąd wziął się ADOS-2 – kiedy powstało i kto je opracował?

Pierwsza wersja ADOS powstała w latach 80. XX w. w Instytucie Psychiatrycznym w Londynie. Nad ADOS-2 pracowały zespoły prof. Catherine Lord i dr Michaela Ruttera, poszerzając narzędzie o nowe moduły i procedury, by objąć testem także młodzież i dorosłych.

ADOS-2 oficjalnie ukazało się w 2012 roku, a jego adaptacje językowe (w tym polska) opracowali m.in. Ewa Pisula i dr Izabela Chojnicka. Dzięki temu narzędzie jest dostępne również w Polsce, co pozwala na szerokie stosowanie tej techniki w praktyce klinicznej. Protokół ADOS-2 jest stale aktualizowany i rozwijany przez międzynarodowe zespoły badawcze, uwzględniając nowe odkrycia w zakresie diagnostyki autyzmu.

Jak badać dzieci autystyczne i młodzież za pomocą ADOS-2?

Badanie dzieci i młodzieży przy pomocy ADOS-2 odbywa się zgodnie z określoną procedurą oraz ściśle przestrzeganymi standardami. Istotą ADOS-2 jest obserwacja reakcji i zachowań dziecka podczas różnorodnych, standaryzowanych czynności dobranych do wieku oraz poziomu funkcjonowania.

Etapy procedury ADOS-2:

  • dobór odpowiedniego modułu zależnie od wieku i poziomu rozwinięcia mowy;
  • obserwacja interakcji w trakcie zabawy z zabawkami, opowiadania historii, dialogu werbalnego oraz zadań manipulacyjnych;
  • kodowanie zachowań w dwóch skalach: afektu społecznego (Social Affect) oraz powtarzalnych i stereotypowych zachowań (RRB);
  • zsumowanie punktów i porównanie z normami diagnostycznymi ze spektrum ASD.

Badanie trwa zazwyczaj 40–60 minut i wymaga dwóch spotkań: jednego poświęconego wywiadowi z opiekunami i jednego na obserwację dziecka. Istotne jest, aby cały proces był prowadzony przez odpowiednio przeszkolonego specjalistę. Właściwe przygotowanie oraz atmosfera bezpieczeństwa pozwalają na uzyskanie najbardziej rzetelnych informacji o funkcjonowaniu dziecka.

Jak przebiega diagnostyka ADOS-2 krok po kroku?

Przebieg diagnostyki ADOS-2 obejmuje kilka zasadniczych etapów, dzięki którym osiąga się wysoką trafność rozpoznania spektrum autyzmu.

Krok po kroku w procesie diagnostycznym:

  • wypełnienie kwestionariusza rozwojowego przez rodzinę;
  • konsultację ze specjalistą (psychologiem/pedagogiem) i wstępną ocenę potrzeb;
  • właściwe badanie ADOS-2 z wykorzystaniem zadań i scenariuszy standaryzowanych;
  • interpretację wyniku w kontekście wywiadu i innych testów (np. ADI-R);
  • ostateczne rozpoznanie w zespole multidyscyplinarnym, włączającym psychiatrę dziecięcego.

Diagnostyka w formie zespołu wielospecjalistycznego jest kluczowa, ponieważ pozwala na dokładną analizę wszystkich aspektów funkcjonowania dziecka. Na każdym etapie procesu uwzględniane są zarówno wyniki obserwacji, jak i indywidualna historia rozwoju i funkcjonowania dziecka.

Jakie są przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)?

Etiologia ASD określana jest jako złożona i obejmuje interakcję wielu czynników. Współczesna nauka wskazuje na przewagę czynników genetycznych, które odpowiadają za 10–30% wykrytych przypadków.

Wśród czynników ryzyka wymienia się również zaburzenia neuroprzemiany u dzieci przedwcześnie urodzonych, czynniki immunologiczne i metaboliczne w okresie prenatalnym oraz mniejszą plastyczność neuronalną.

Coraz więcej badań podkreśla także możliwą rolę środowiskowych czynników ryzyka. Jednak nie ma jednej, bezwzględnej przyczyny autyzmu – zjawisko to jest bardzo indywidualne, a każdy przypadek wymaga dokładnej i spersonalizowanej diagnostyki.

Jakie są objawy autyzmu oceniane ADOS-2?

Objawy autyzmu, które ocenia i koduje ADOS-2, dotyczą głównie dwóch obszarów: komunikacji społecznej oraz zachowań powtarzalnych i stereotypowych.

Typowe objawy autyzmu oceniane za pomocą ADOS-2 to:

  • deficyty w komunikacji społecznej: unikanie kontaktu wzrokowego, ograniczona ekspresja mimiczna i gestykulacja;
  • ograniczona zdolność do zabawy symbolicznej i wyobraźni;
  • powtarzalne ruchy, przywiązanie do rutyny, sztywne zainteresowania;
  • problemy w adaptacji do zmian w otoczeniu;
  • w niektórych przypadkach nad- lub niedowrażliwość sensoryczna.

Obserwowane w trakcie badania reakcje i zachowania dziecka pozwalają określić, w jakim stopniu obecne są cechy typowe dla zaburzeń ze spektrum autyzmu. Różnorodność objawów sprawia, że ADOS-2 stanowi niezwykle ważne narzędzie wyrównujące szanse diagnostyczne dzieci o różnym poziomie rozwoju.

Jakie są możliwe formy leczenia i wsparcia?

Po uzyskaniu diagnozy ważne jest podjęcie adekwatnych działań terapeutycznych oraz zapewnienie wsparcia rodzinie i samemu dziecku. Wieloletnie obserwacje kliniczne i badania potwierdzają skuteczność podejścia wieloaspektowego.

Popularne rozwiązania to:

  • intensywna terapia behawioralna (ABA);
  • trening umiejętności społecznych;
  • terapia mowy i języka;
  • wsparcie psychopedagogiczne w szkole z dostosowaniem wymagań;
  • farmakoterapia stosowana jest najczęściej w sytuacjach nasilenia problemów behawioralnych.

Każdy program wsparcia powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka, z uwzględnieniem specyfiki jego funkcjonowania oraz możliwości środowiska rodzinnego i szkolnego.

Jakie są statystyki występowania ASD w Polsce?

W ciągu ostatnich lat w Polsce nastąpił znaczący wzrost liczby diagnoz ASD. Dane statystyczne wyraźnie pokazują rosnącą świadomość społeczną problemu oraz większą dostępność diagnostyki.

W 2021 r. odsetek orzeczeń o specjalnym kształceniu z powodu ASD wynosił na Mazowszu 22 dzieci na 1 000 (2,2%), natomiast w województwie lubuskim jedynie 8 na 1 000 (0,8%). To obrazuje zróżnicowanie w dostępie do opieki oraz poziomie rozpoznawania autyzmu w poszczególnych regionach.

Rok Liczba orzeczeń
2019 56 950
2020 62 500
2021 74 000
2022 82 200

Dynamika wzrostu liczby diagnoz wskazuje na konieczność rozwijania systemowej opieki diagnostycznej, terapeutycznej oraz wsparcia rodzin.

Jakie działania profilaktyczne i edukacyjne warto podejmować?

Profilaktyka i działania edukacyjne w zakresie autyzmu odgrywają zasadniczą rolę, zwłaszcza w kontekście wczesnej interdyscyplinarnej diagnozy oraz integracji dzieci ze spektrum w środowisku społecznym.

Wśród rekomendowanych działań profilaktycznych warto wymienić:

  • szkolenia dla nauczycieli i rodziców w rozpoznawaniu wczesnych objawów ASD;
  • dostępność badań przesiewowych w ramach pediatrii;
  • koordynację opieki w poradniach psychologiczno-pedagogicznych;
  • programy wczesnej interwencji terapeutycznej;
  • kampanie społeczno-edukacyjne na rzecz akceptacji różnorodności neurorozwojowej.

Dzięki szeroko zakrojonym działaniom edukacyjnym i profilaktycznym możliwe jest wcześniejsze rozpoznanie oraz skuteczniejsze wsparcie dla dzieci i rodzin.

ADOS-2 stanowi najdokładniejszy, ustrukturyzowany protokół obserwacji w diagnozie ASD, łączący ocenę zachowań społecznych i stereotypowych z kryteriami ICD-10/ICD-11. Przyczyny autyzmu są wieloczynnikowe, a wczesna diagnoza i terapia behawioralna znacząco poprawiają rokowania.

W Polsce rośnie liczba rozpoznań ASD, mimo regionalnych dysproporcji w dostępie do diagnostyki. Kluczowe jest upowszechnianie szkoleń oraz wczesna interwencja, by dzieci z ASD mogły rozwijać się w środowisku wspierającym ich potrzeby.

Bibliografia

FAQ

Standardowe badanie ADOS-2 trwa od 40 do 60 minut. Czas zależy od wybranego modułu, dostosowanego do wieku i rozwoju mowy dziecka lub osoby badanej.

ADOS-2 jest jednym z najdokładniejszych narzędzi do obserwacji objawów autyzmu, ale nie wystarcza samodzielnie do postawienia diagnozy. Wyniki są analizowane razem z wywiadem, innymi testami (np. ADI-R) i konsultacjami w zespole specjalistów.

Pozostałe artykuły

Metoda 3i w terapii zaburzeń spektrum autystyczneg...

Metoda 3i (intensywna, indywidualna, interaktywna) to podejście terapeutyczne op...

SSRI – inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny w...

Selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI) to grupa leków przeci...

Agorafobia - co to jest i jak rozpoznać zaburzenia...

Agorafobia (ang. agoraphobia; łac. agoraphobia) to zaburzenie lękowe charakteryz...

Stosowana analiza zachowania, czyli ABA - co to je...

Stosowana analiza zachowania (ABA, z ang. Applied Behavior Analysis, łac. analys...

Terapia logopedyczna – co to jest i jakie przynosi...

Terapia logopedyczna to indywidualnie dobrany proces rehabilitacji zdrowia komun...

Muzykoterapia – nowoczesne narzędzie lecznicze dla...

Muzykoterapia stanowi uznane narzędzie terapeutyczne, łączące sztukę z naukami m...